Vilken längd ska jag ha på min längdutrustning?

Det du måste tänka på innan du köper längdutrustning är vad du ska använda utrustningen till. Ska du åka lugnt och bekvämt med familjen, köra träningspass med skate eller träna inför en stor tävling? Detta är aspekter som du måste bestämma dig för innan du kan hitta rätt längdutrustning för just dig!

 

Längdskidor

När du ska välja ut din längd på längdskidor utgår du ifrån din kroppslängd och åkvana, samt din vikt. För klassisk längdskidåkning ska skidan vara ungefär 20 cm längre än din egen längd. Åker du mer skate kan du addera ungefär 10–15 cm än din egen längd. För dig som tävlar måste du kolla upp vad arrangören godkänner då det finns regler för hur lång en skida får vara.

Är du nybörjare ska du även välja en skida med lite mjuka spann för att enklare få lättare fäste och en mer bekväm åkning. Är du en mer erfaren åkare ska du gå för en skida med hårdare spann för att få ut mer prestanda i din åkning och bättre glid i stakningen.

För att få rätt skida måste du även räkna in din vikt. När du köper skidor hos KRONAS önskar vi att du kan ange din erfarenhet av längdskidåkning och din vikt, så att vi kan välja ut rätt skida för dig.

Idag satsar många längdskidåkare på skinskidor, detta är skidor som har skin under foten som kallas för hud. Detta är skidor som är smidiga då de är lättare att hantera och underhålla, ett bra val för dig som vill spendera mer tid ute i spåret och mindre tid på att valla. Skinskidor är idag såpass bra att de kan användas av nybörjare till experter inom längdskidåkning. Hudarna är utbytbara och klarar av över 100 mil.

Längdpjäxor

När du ska hitta rätt längdpjäxor bör du tänka på samma sätt som vid skidorna. Är du en nybörjare kan du välja en mer vadderad pjäxa för att hålla värmen när du motionerar och åker lite lugnare i spåret. Åker du hårt och tränar mycket o ska du välja en tunnare och hårdare pjäxa för att ge dig mer stöd och inte stänga in värmen under ett hårt träningspass. En längdpjäxa ska sitta på foten som en löparsko för att få bästa prestanda och slippa glapp i häl och tå.