Hur du ställer in dina skidbindningar i 4 steg
Hur du ställer in dina skidbindningar i 4 steg
Vad behöver du innan du justerar dina bindningar?
De mest populära skidbindningstyperna är alla designade för att justeras i backen efter behov, så du behöver ingen extra utrustning förutom en skruvmejsel.
Men det viktigaste du måste veta är om dina pjäxor och skidbindningar är kompatibla med varandra. Till exempel är de flesta alpinpjäxor inte kompatibla med turskidbindningar, eftersom de har olika fäst- och justeringsmekanismer.
Skidbindningarnas värld kan låta överväldigande, men låt dig inte avskräckas. Med lite tålamod och förståelse för de vanligaste typerna av bindningar kommer du enkelt att kunna justera bindningarna på dina nya skidor, eller nästa gång du provar din kompis skidor.
Nedan kan du läsa mer om de vanligaste olika skidbindningarna.
Skidbindningar
Det finns ett helt hav av olika typer av skidbindningar, men de tre vanligaste bindningarna är:
1. Traditionella pistbindningar
Traditionella pistbindningar är vanligtvis fast monterade (som visas på bilden ovan, utan ett justerbart tåstycke för att ställa in ditt pjäxmått), eller rälsmonterade (med ett justerbart tå- och hälstycke för att ställa in ditt pjäxmått) på dina skidor. Du hittar dessa typer av bindningar på de flesta vanliga alpina skidor.
Traditionella pistbindningar är lätta att justera för hand när du är i rörelse, eftersom de övervägande har spakar och vanliga skruvar. Rälsmonterade bindningar erbjuder ett större utbud av att flytta både tå- och häldelar, med hyr- eller demobindningar som erbjuder det största utbudet av justeringar.
Fast monterade bindningar har bara ett justerbart hälstycke, så de erbjuder endast ett litet justeringsmån och måste återmonteras med hjälp av specialborrutrustning för att passa olika pjäxstorlekar.
2. Touring bindningar
Touring-bindningar är vanligtvis fast monterade (med begränsad eller ingen tå- eller häljustering för att ställa in ditt framåttryck utan att använda specialutrustning).
Nyckelfunktionen hos touring-bindningar är fri-häl-action, som gör att din häl kan lyftas upp, designad för att korsa eller gå uppför fjället.
Touring-bindningar har en mycket låg vikt för att göra bergsbestigningar lättare, men detta sker ofta på bekostnad av en justerbar DIN-frigöringsinställning.
3. Hybrid-bindningar
Hybrid-bindningar är vanligtvis borrmonterade. Dessa “hybrid”-bindningar kombinerar styrka och säkerheten hos en traditionell pistbindning när de är i nedförsläge, med möjligheten att använda fri-häl-action för touring. Läs mer om hur du ställer in din hybrid bindning här: (länk)
Dessa bindningar är vanligtvis mer lätta än traditionella pistbindningar, för att göra dem lättare för bergsbestigningar, men inte lika lätta som touringbindningar på grund av deras hybridkaraktär.
Denna guide kommer huvudsakligen att fokusera på den vanligaste typ av bindning: en rälsmonterad traditionell pistbindning.
Men även inom kategorin traditionella pistbindningar finns det många bindningsvarianter beroende på vilken tillverkare som tillverkar skidbindningar. De överlägset ledande etablerade varumärkena är:
- Marker
- Atomic (ibland märkt som Salomon, Armada eller Scott).
- Tyrolia (ibland märkt som Head, Fischer eller Elan).
- Look (ibland märkt som Rossignol).
4 steg för att justera dina skidbindningar:
När du justerar bindningar efter dina pjäxor med märkena ovan, finns det fyra stora steg att arbeta igenom när du justerar dina skidbindningar. Dessa är:
- Justera frambindningarna och bakbindningarna
- Justera tåhöjden
- Identifiera DIN-värdet
- Justera in förspänningen
1. Justera frambindningarna och bakbindningarna
Det framåtriktade trycket (trycket som appliceras på pjäxan av tån och hälen på bindningen) måste vara exakt för att säkerställa en säker skidåkning. Med för lite framåttryck riskeras att bindningen kommer lösa ut för lätt och med för mycket tryck och bindningen kommer inte att lösa ut säkert vid ett fall.
För att justera denna demobindning kan både tå och häl flyttas för att säkerställa ett korrekt tryck och pjäxan förblir centrerad på skidan.
Måttet som ska du ska gå efter är mm-måttet på pjäxskalet. Denna mm längd är i många fall graverad på sidan av hälen på varje pjäxa.
För att justera ditt framåttryck, använd låsningsmekanismen på tå- och hälstycket för att skjuta bindningen längs skenan tills markören är i linje med skalstorleken på din pjäxa.
För att justera ditt framåttryck, använd låsningsmekanismen på tå- och hälstycket för att skjuta bindningen längs skenan tills markören är i linje med skalstorleken på din pjäxa.
Justeringarna är endast guider så pjäxan måste sättas in före användning för att avgöra om förspänningen är korrekt.
2. Justera tåhöjden
Tåhöjden ställs ibland in automatiskt, men i många fall måste tåhöjden kontrolleras regelbundet eftersom pjäxorna kan få slitage och skador.
Om tåhöjden är för låg kanske pjäxan inte släpper vid ett fall och sätts för högt, kan pjäxan röra sig och släppa från bindningen. Det är också värt att kontrollera sulan på dina pjäxor för skador, små stenar som är inkilade under tån då detta kan hindra att pjäxan ej löser ut vid ett fall.
Du kan justera din tåhöjd med skruven som vanligtvis sitter på toppen av tåstycket, som kommer att flytta framsidan av pjäxan uppåt eller nedåt.
Ett snabbt och enkelt sätt att ställa in tåhöjden till rätt höjd är att vika ett pappersark på mitten och lägga det under tådelen på pjäxan innan du trycker fast pjäxan helt i bindningen.
Papperet ska glida ut med bara ett lätt ryck, men samtidigt ska det inte falla ut utan ett lätt drag.
3. Identifiera DIN-värdet
DIN-värdet är en siffra som motsvarar din vikt, längd, ålder, skicklighet och typ av åkning. Det är viktigt att ha rätt DIN-tal för att bindningarna ska fungera korrekt. Detta är viktigt eftersom att ha en felaktig DIN-inställning kan göra att dina pjäxor löser ut i förtid från dina bindningar om värdet är för lågt, eller inte släpper alls om det är för högt. Båda scenarierna kan orsaka allvarliga skador.
Det bästa sättet att hitta ditt DIN-tal, är att besöka en skidbutik eller genom att använda en online-DIN-kalkylator. Generella DIN-värden hittar du HÄR, men kom ihåg att det är mer än din vikt som spelar in.
När du har hittat ditt DIN-tal använder du en skruvmejsel för att justera skruven så att markören på den lilla displayen visar ditt DIN-tal. Gör detta på både den främre och bakre bindningen. Vrid skruven lite fram och tillbaka innan du slutför den slutliga inställningen, så att du vet att pekaren fungerar.
4. Kontrollera förspänningen
Om du märker att bindningar löser ut även om du maximerat DIN-skalan, så är det förmodligen förspänningen som är problemet. Kort handlar förspänning om hur tajt eller löst pjäxa sitter i bindningen. Även här så kan felinställningen lösa ut pjäxan för lätt eller inte alls.
Kom ihåg att sätta i pjäxan innan du justerar din förspänning. Du kan justera förspänningen med antingen en skruv eller en platta på den bakre delen av bindningen.
Har du en en platta ska den oftast vara halvt dold när den är i rätt läge. Har du istället skruv ska den ligga slätt mot omslutande plast när pjäxan är i.
Nu är det dags att testa skidbindningar!
Efter att ha justerat både fram- och baksidan av bindningen är det viktigt att kontrollera att de fungerar korrekt genom att genomföra ett test. Se till att du har rätt balans på skidorna och böj på knäna. Du kan använda en vän för att ge lite tryck och se till att bindningarna släpper ut när de ska. Detta test bör göras med jämna mellanrum för att säkerställa att bindningarna fortfarande fungerar korrekt.
Det är viktigt att komma ihåg att detta är en generell guide och att det kan finnas variationer mellan olika typer av skidbindningar och individuella preferenser. För bästa resultat rekommenderas det att besöka en skidbutik för att säkerställa att dina skidbindningar är korrekt inställda.